I'm Farmer Mike!

Tjoflöjt.. här startar min odlingsdagbok. Kommer uppdatera ca en gång i veckan beroende på vad som händer med grönsaker och annat gott. Så..
***
Äntligen har jag sått mina första grönsaker. Blomkål och broccoli. Köpte pallkragar på Plantagen och plant- och såjord. Som tur är har man ju en stor balkong med plats för soffa och bord(kommer senare). Det var en lång väntan från mars till april men nu är det tillräckligt varmt i jorden för att de ska kunna överleva, och blir det backslag i vädret får jag skaffa en fiberduk och lägga över. I botten av pallkragarna har jag lagt svarta plastpåsar utifall det börjar regna mycket, sen över det ligger Lecakulor som kan behålla eventuellt vatten samt filtrera lite:




Jag känner verkligen en connection med Moder Jord, undra om man ska kleta in väggarna i lägenheten med gödsel och lera så kanske man kan stänga av elen och bara förlita sig på lervärme....

Kommentarer
Postat av: Carro

åh min söta bonde!

2009-04-04 @ 17:55:51
Postat av: Errol banan

ett alternatí till att ha pallkragar på balkongen.

kolla in länken, ett tips kompis!



www.enklaprodukter.se

2009-05-23 @ 15:19:20
URL: http://www.enklaprodukter.se
Postat av: Anonym

Tack för tipset, ser lockande ut onekligen..! Beroende på mått så kanske det blir en sådan nästa säsong. Ser trevligare ut än pallkrage.

2009-05-29 @ 17:44:51
URL: http://farmermike.blogg.se/
Postat av: hanne

Du kan bejse den så bliver fin. om du ønsker din palkrage lidt op i højden, så kan så sætte den op på en vanlig palle og bejse den også. Du kan have mere jord og flere grønsager i en pallekrage.



Selv har jeg Pinstrup kapilærkasser med plastposer med jord i mit drivhus. Meget let at skifte ud, dyrere i afskaffelse, end din pallekrager, som jeg vuderer at anskaffe mig til friland.



Håber du forstår mit danske:-)

hilsen Hanne

2009-06-10 @ 10:15:38
Postat av: Anonym

Hej Hanne!

Jag förstår din danska jättebra, tror jag iallafall. Vi funderar på att flytta till Danmark om några år.. :) Jag har tänkt att betsa den, eller måla den iallafall, lite mörkare så det blir finare än det ljusare träet. Jag tror att eftersom detta var mitt första försök så blir det mer energi nästa säsong. Men menar du att jag kan ha fler grönsaker i en pallkrage än det jag har? För broccoli och blomkål tar ju rätt mycket plats?



Hälsningar Micke

2009-06-10 @ 14:23:06
URL: http://farmermike.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0